مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو که در مهرماه ۱۴۰۳ به حکم اتابک وزیر صمت به این سمت منصوب شد، درباره آییننامه واردات خودرو ایرانیان خارج از کشور به «ایران» میگوید: «گمرک میگوید باید سازمان توسعه تجارت درباره عدم امکان ثبت واردات خودروها توضیح بدهد اما اصلاً آییننامه هنوز ابلاغ نشده است. آییننامه باید در هیأت وزیران ابلاغ شود تا امکان ثبت سفارش باز شود. این آییننامه(واردات خودروی ایرانیان خارج از کشور) به هیأت وزیران ارسال شده و چندبار برگشت خورده است. در حال حاضر مسأله ارز حل شده و بانک مرکزی برای حل مسأله ارز واردات این خودرو دو روش گذاشته است.» او ادامه میدهد: «قرار است این آییننامه هفته آینده در دستور کار هیأت وزیران قرار گیرد.»
حل مشکل منشأ ارز واردات برای ایرانیان خارج از کشور
طبق قانون، هر ایرانی مقیم خارج از کشور میتواند یک دستگاه خودرو با ۵ سال ساخت و بدون انتقال ارز وارد کشور کند. سال گذشته برای واردات خودروی کارکرده و همچنین واردات توسط ایرانیان خارج از کشور، مسأله ارز و منشأ آن وجود داشت.مسئول پروژه واردات خودرو وزارتخانه درباره این موضوع میگوید: «این بار ماجرا با سال گذشته فرق دارد چون منشأ ارز و مسائل آن این بار مصرح در قانون است و بانک مرکزی طی جلسات مختلف قبول کرد طی دو بند مسأله ارز واردات برای ایرانیان خارج از کشور را تسهیل کند. ماه قبل آییننامه در کمیسیون اصلی عملاً مصوب شد البته بخشی از آن در نوشتار قانونی محل اختلاف سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت صمت بوده که اختلافات حل و آییننامه به هیأت وزیران ارسال شد. در واقع آییننامه در رفت و برگشت ماند. البته زمان زیادی برای تصویب و ابلاغ آن باقی نمانده چون چالشها برطرف شده است.»
ضوابط سختگیرانه نیست
سال قبل ماجرا از این قرار بود که باید منشأ ارز واردات اعلام میشد. حالا ضیغمی میگوید: «وضعیت اظهار منشأ ارز برای واردات همچنان پابرجا است. واردکننده ساکن خارج از کشور باید وضعیت ارزش خود را به بانکهای عامل اعلام کند و وضعیت ارزی فرد نیز احراز شود. شرایط مانند قبل خیلی سفت و سخت برای بررسی منشأ ارز نیست اما مطمئن باشید قرار نیست یله و رها هم باشد.»مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو که در مهرماه ۱۴۰۳ به حکم اتابک وزیر صمت به این سمت منصوب شد، درباره آییننامه واردات خودرو ایرانیان خارج از کشور به «ایران» میگوید: «گمرک میگوید باید سازمان توسعه تجارت درباره عدم امکان ثبت واردات خودروها توضیح بدهد اما اصلاً آییننامه هنوز ابلاغ نشده است. آییننامه باید در هیأت وزیران ابلاغ شود تا امکان ثبت سفارش باز شود. این آییننامه(واردات خودروی ایرانیان خارج از کشور) به هیأت وزیران ارسال شده و چندبار برگشت خورده است. در حال حاضر مسأله ارز حل شده و بانک مرکزی برای حل مسأله ارز واردات این خودرو دو روش گذاشته است.» او ادامه میدهد: «قرار است این آییننامه هفته آینده در دستور کار هیأت وزیران قرار گیرد.»
حل مشکل منشأ ارز واردات برای ایرانیان خارج از کشور
طبق قانون، هر ایرانی مقیم خارج از کشور میتواند یک دستگاه خودرو با ۵ سال ساخت و بدون انتقال ارز وارد کشور کند. سال گذشته برای واردات خودروی کارکرده و همچنین واردات توسط ایرانیان خارج از کشور، مسأله ارز و منشأ آن وجود داشت.مسئول پروژه واردات خودرو وزارتخانه درباره این موضوع میگوید: «این بار ماجرا با سال گذشته فرق دارد چون منشأ ارز و مسائل آن این بار مصرح در قانون است و بانک مرکزی طی جلسات مختلف قبول کرد طی دو بند مسأله ارز واردات برای ایرانیان خارج از کشور را تسهیل کند. ماه قبل آییننامه در کمیسیون اصلی عملاً مصوب شد البته بخشی از آن در نوشتار قانونی محل اختلاف سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت صمت بوده که اختلافات حل و آییننامه به هیأت وزیران ارسال شد. در واقع آییننامه در رفت و برگشت ماند. البته زمان زیادی برای تصویب و ابلاغ آن باقی نمانده چون چالشها برطرف شده است.»
ضوابط سختگیرانه نیست
سال قبل ماجرا از این قرار بود که باید منشأ ارز واردات اعلام میشد. حالا ضیغمی میگوید: «وضعیت اظهار منشأ ارز برای واردات همچنان پابرجا است. واردکننده ساکن خارج از کشور باید وضعیت ارزش خود را به بانکهای عامل اعلام کند و وضعیت ارزی فرد نیز احراز شود. شرایط مانند قبل خیلی سفت و سخت برای بررسی منشأ ارز نیست اما مطمئن باشید قرار نیست یله و رها هم باشد.»
- asreleasing
- کد خبر 11624
- 1 بازدید
- بدون نظر
- پرینت