شاهین پلاس اتوماتیک ، جدیدترین نسخه از سدان ملی سایپا، بر پایه پلتفرم SP100 طراحی شده است که بهعنوان یک پلتفرم نسبتاً مدرن در میان خودروهای داخلی شناخته میشود. این خودرو که در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد و در تابستان ۱۴۰۳ به تولید انبوه رسید، با هدف رفع کاستیهای نسخههای قبلی شاهین، بهویژه شاهین CVT، وارد بازار شد. شاهین پلاس اتوماتیک با طراحی ظاهری متناسب و عامهپسند، امکانات رفاهی پیشرفته و پیشرانهای مدرنتر، گزینهای جذاب برای خانوادهها و خریدارانی است که به دنبال یک سدان اقتصادی با ویژگیهای رقابتی هستند.از نظر مشخصات فنی، شاهین پلاس اتوماتیک به پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی ME16 مجهز است که نسخهای بومیسازیشده از موتور TU5 (یا EC5) پژو-سیتروئن محسوب میشود. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، با بهرهگیری از فناوری زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT)، توانایی تولید ۱۱۱ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این مشخصات در مقایسه با موتور ۸ سوپاپ M15TC توربوشارژ نسخههای قبلی شاهین (با ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتنمتر گشتاور) نشاندهنده تغییر رویکرد سایپا به سمت پیشرانهای با استهلاک کمتر و مصرف سوخت بهینهتر است. موتور ME16 با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE هماهنگ شده که جایگزین گیربکس CVT مدل قبلی شده و شتابگیری روانتر، عملکرد بهتر و کاهش استهلاک را به ارمغان آورده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود ۷٫۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که نسبت به شاهین CVT (با مصرف ۷٫۵ لیتر) بهبود اندکی نشان میدهد.از نظر طراحی ظاهری، شاهین پلاس تغییرات محدودی نسبت به مدلهای قبلی دارد. سایپا تصمیم گرفته است تا همان ظاهر متناسب و اسپرت شاهین را حفظ کند، اما با افزودن جزئیاتی مانند آنتن کوسهای، شیشههای دودی عقب، تزئینات کرومی در جلوپنجره و نشان «پلاس» در عقب و «AT» در نمای جانبی، تمایز بصری ایجاد کرده است. این طراحی در مقایسه با رقبایی مانند تارا V4 و دنا پلاس، ظرافت و جذابیت خاصی دارد که برای خریداران جوان و خانوادهها مناسب است. در داخل کابین، شاهین پلاس با تریم دورنگ مشکی و کرم، قطعات دکوراتیو طرح چوب و چرمدوزی فرمان و صندلیها، فضایی لوکستر نسبت به شاهین CVT ارائه میدهد. با این حال، برخی معتقدند طراحی داخلی همچنان حس کهنگی را منتقل میکند و تغییرات اساسی در آن اعمال نشده است.
امکانات رفاهی شاهین پلاس اتوماتیک نقطه قوت آن محسوب میشود. این خودرو به امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی با سیستم اندروید، سانروف برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، سنسور پارک و دوربین عقب، آینههای تاشو برقی با گرمکن، فرمان برقی، صندلی برقی راننده با تنظیم ۶ جهته و گرمکن صندلیهای جلو مجهز است. این امکانات در مقایسه با شاهین CVT، با افزودن صندلی برقی، گرمکن صندلیها و شیشههای دودی عقب، بهبود قابلتوجهی یافتهاند. با این حال، نبود امکاناتی مانند کیسههای هوای جانبی و پردهای یا دوربین ۳۶۰ درجه، از نقاط ضعف این خودرو در بخش امکانات است، بهویژه در مقایسه با تارا V4 که تجهیزات بیشتری ارائه میدهد.ایمنی شاهین پلاس نیز با بهرهگیری از سیستمهای کمکی مانند کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کمکی حرکت در سربالایی (HSA) و هشداردهنده درهای جانبی (VAS) تقویت شده است. این خودرو دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو دارد و از ترمزهای دیسکی در هر دو محور استفاده میکند. سایپا ادعا میکند شاهین پلاس سه ستاره ایمنی اروپایی دارد، هرچند مدارک رسمی برای این ادعا منتشر نشده است. پلتفرم SP100 که با تویوتا یاریس اشتراکاتی دارد، ایمنی قابلقبولی ارائه میدهد، اما کمبود ایربگهای جانبی و پردهای همچنان یک نقص محسوب میشود.مزایای شاهین پلاس شامل پیشرانه کماستهلاک، گیربکس بهبودیافته، پلتفرم نسبتاً مدرن و سواری نرم است. این خودرو برای خانوادههای ۴ تا ۵ نفره با فضای جادار کابین و صندوق عقب مناسب طراحی شده و هندلینگ خوبی در رانندگی شهری و جادهای ارائه میدهد. با این حال، توان موتور برای وزن ۱۲۶۰ کیلوگرمی خودرو کمی پایین است و در مقایسه با رقبایی مانند تارا V4 یا دنا پلاس، گشتاور کمتری تولید میکند. قیمت کارخانهای شاهین پلاس ۸۵۷ میلیون تومان اعلام شده، اما در بازار آزاد به بیش از ۱٫۲ میلیارد تومان میرسد که این اختلاف قیمت، ارزش خرید آن را تحت تأثیر قرار میدهد.
- asreleasing
- کد خبر 11608
- 0 بازدید
- بدون نظر
- پرینت