خانواده X200 شامل خودروهایی مانند تیبا، کوییک، ساینا، اطلس و سهند است که در طراحی، مهندسی، تولید و اجزای فنی اشتراکات زیادی دارند. این گزارش به بررسی تفاوتهای تیبا ۲ و کوییک میپردازد.
طراحی ظاهری
تیبا ۲ و کوییک بر پایه پلتفرم X200 توسعه یافتهاند. طراحی تیبا ۲ با همکاری استودیوی زاگاتو ایتالیا انجام شد، اما طراحی کوییک بهطور کامل در داخل گروه سایپا صورت گرفته است.با وجود همکاری خارجی در طراحی تیبا ۲، این خودرو بهدلیل محدودیتهای مالی و تاخیر در عرضه ظاهر مدرنی ندارد. سایپا در طراحی کوییک تلاش کرده بخشی از ایرادات تیبا را برطرف کند و محصولی با ظاهر هاچبک کراس عرضه کند، هرچند المانهای کراساوور در کوییک بیشتر به جنبههای تزئینی محدود شدهاند.تیبا ۲ در نمای جلو با چراغهایی ناهماهنگ و جلوپنجرهای ساده و قدیمی مواجه است. نمای جانبی نیز با خطوط بدنه تکراری و رینگهای کوچک جذابیت زیادی ندارد. تنها نمای عقب تا حدودی بهتر طراحی شده، اما همچنان ساده بهنظر میرسد.کوییک را میتوان نسخه فیسلیفت تیبا ۲ دانست که طراحی بهروزتری دارد. در نمای جلو بازطراحی سپر و چراغها حالوهوایی اسپرت به خودرو دادهاند. نمای جانبی مشابه تیبا ۲ است، اما زههای پلاستیکی روی گلگیرها و ریل سقفی تا حدی حس یک هاچبک کراس را القا میکنند. نمای عقب نیز با چراغهای دوتکه و الگوبرداری از برخی خودروهای مدرن، نسبت به تیبا ۲ جلوه بهتری دارد.
طراحی داخلی
کابین تیبا ۲ طراحی ساده و قدیمی دارد که از پلاستیک خشک و کمکیفیت ساخته شده است. طراحی داشبورد و ادوات کنترلی نظیر فرمان و دستهراهنما یادآور پراید است و نوآوری خاصی در آن دیده نمیشود. با این حال ارگونومی کابین قابلقبول است و فضای جلوی آن برای افراد قدبلند مناسب به نظر میرسد.کابین کوییک نسبت به تیبا ۲ بهبودهایی داشته است. تریم مشکی و تزئینات نقرهای نمایی جذابتر ایجاد کردهاند. طراحی کنسول میانی و چیدمان دکمهها مدرنتر است و در برخی مدلها امکاناتی نظیر صفحهنمایش لمسی، دوربین عقب و کلیدهای کنترلی روی فرمان افزوده شدهاند. البته متریال کابین همچنان از همان پلاستیک خشک ساخته شده و کیفیت چندانی ندارد.
پیشرانه و مشخصات فنی
هر دو خودرو از پیشرانه M15 استفاده میکنند. موتوری که نسخه ارتقایافته پیشرانه پراید شناخته میشود و با همکاری شرکت آلمانی FEV توسعه یافته است. گیربکس این دو خودرو نیز همان گیربکس پراید با تغییراتی در ضرایب دنده و فنر کلاچ است.عملکرد فنی کوییک در نسخه پایه تفاوت چندانی با تیبا ۲ ندارد. با این حال سایپا در نسخه GX کوییک تغییراتی محدود روی موتور M15 اعمال کرده است. موتور پایه M15 قدرتی معادل ۸۷ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۲۸ نیوتنمتر تولید میکند. در مقابل موتور M15i در کوییک GX قدرتی برابر با ۹۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۳۸ نیوتنمتر دارد. عمده تغییرات این موتور در استفاده از بالانسر بهینهشده و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها محدود میشود.
امکانات رفاهی
تیبا ۲ بهعنوان یک خودروی اقتصادی در نسخه پایه با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی عرضه شده است. تجهیزاتی مانند دو کیسه هوا، ترمز ضدقفل، شیشههای برقی جلو، تهویه مطبوع دستی و سیستم ضدسرقت از جمله امکانات این خودرو هستند.نسخه پلاس یا آپشنال تیبا ۲ امکاناتی مانند نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب، سنسور پارک، رینگ آلومینیومی، شیشههای عقب برقی، روکش چرمی صندلیها و شیشههای دودی عقب را نیز دارد.کوییک در نسخههای پایه تفاوت چشمگیری با تیبا ۲ ندارد، اما نسخههای بالاتر مانند کوییک S و GX با تجهیزاتی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، نمایشگر لمسی، سامانه پایش فشار باد تایرها و تهویه نیمهخودکار جایگاه بالاتری نسبت به تیبا ۲ دارند.با توجه به اینکه سه سال از توقف تولید تیبا ۲ میگذرد، در حال حاضر تنها کوییک بهصورت صفرکیلومتر در بازار ایران عرضه میشود. گرچه کوییک و تیبا ۲ به لحاظ ظاهری و برخی ویژگیهای رفاهی متفاوت هستند، اما از نظر پلتفرم، ساختار ایمنی و عملکرد فنی تفاوت بنیادینی با یکدیگر ندارند.انتخاب بین این دو خودرو بیشتر به سلیقه مشتری بستگی دارد، اما کوییک بهواسطه طراحی بهروزتر و امکانات بیشتر در نسخههای فول گزینهای جذابتر بهنظر میرسد.
- asreleasing
- کد خبر 11569
- 5 بازدید
- بدون نظر
- پرینت